Minggu, 11 Juli 2010

Posyen

Seni membuat posyen untuk menimbulkan efek magis. Pembuatan posyen amatlah leceh dan arahan harus dituruti sebulat-bulatnya untuk memperoleh keputusan yang dikehendaki. Pembuatan posyen amat leceh dan instruksi harus dituruti sebulat-bulatnya untuk memperoleh hasil yang diinginkan. Posyen diajar bagi pelajar tahun pertama hingga tahun kelima dan pilihan bagi pelajar USSM tahun keenam dan ketujuh. Posyen diajarkan bagi pelajar tahun pertama sampai tahun kelima dan pilihan bagi siswa USSM tahun keenam dan ketujuh.

Severus Snape merupakan pengajar Posyen dari siri pertama hingga siri kelima, walaupun beliau amat mengkehendaki jawatan pengajar subjek Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam. Snape adalah pengajar Posyen dari seri pertama hingga seri kelima, walaupun ia sangat menghendaki jabatan pengajar subjek Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam. Walaupun beliau seorang guru yang bertauliah, beliau amat tidak adil dalam hal disiplin dan sering mengambil kesempatan dalam mengenakan pelajar yang tidak digemarinya seperti Neville Longbottom (kerana kelemahannya dalam pelajaran) dan Harry Potter (kerana perasaan benci terhadap bapa Harry. Pelajar dari rumah ( Slytherin ) amat menyukai kelasnya kerana sikap Snape yang sering berat sebelah. Walaupun beliau seorang guru yang berkualifikasi, ia amat tidak adil dalam hal disiplin dan sering mengambil kesempatan dalam mengenakan siswa yang tidak digemarinya seperti Neville Longbottom (karena kelemahannya dalam pelajaran) dan Harry Potter (karena perasaan benci terhadap bapak Harry. Pelajar dari rumah ( Slytherin ) sangat menyukai kelasnya karena sikap Snape yang sering berat sebelah.

Horace Slughorn merupakan seorang pengajar Posyen Hogwarts sebelum Snape mengajar di sekolah itu. Horace Slughorn adalah seorang pengajar Posyen Hogwarts sebelum Snape mengajar di sekolah itu. Slughorn menjawat jawatan itu untuk satu tempoh yang lama dan pelajarnya termasuklah Tom riddle , Lily Evans , James Potter , Sirius Black , Peter Pettigrew , Bellatrix Lestrange dan Snape sendiri. Slughorn menjabat itu untuk waktu yang lama dan mahasiswa termasuk Tom Riddle , Lily Evans , James Potter , Sirius Black , Peter Pettigrew , Bellatrix Lestrange dan Snape sendiri. Apabila Snape menyandang jawatan guru Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam, Slughorn telah diminta untuk kembali dari persaraanya untuk mengajar subjek ini. Bila Snape menjabat guru Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam, Slughorn telah diminta untuk kembali dari persaraanya untuk mengajar subjek ini.

Minerva McGonagall menjelaskan kepada Harry pada nasihat kerjayanya yang mata pelajaran ini amatlah penting untuk diambil pada tahap USSM untuk menjadi seorang Auror . Minerva menjelaskan kepada Harry pada nasihat karirnya yang mata pelajaran ini amat penting untuk diambil pada tahap USSM untuk menjadi seorang Auror .

Terdapat kebarangkalian yang menyatakan Ketua Rumah Slytherin terikat dengan pengajaran Posyen. Ada kemungkinan yang menyatakan Ketua Rumah Slytherin terikat dengan pengajaran Posyen.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar