Minggu, 11 Juli 2010

transfigurasi

Sekolah Sihir Hogwarts adalah sebuah sekolah sihir fiksi sebagai latar dalam cerita serial JK Rowling yaitu Harry Potter. Terdapat beberapa orang pengajar (yang dipanggil professor), yang mempunyai pengkhususan dan mata pelajaran Hogwarts masing-masing. Ada beberapa orang pengajar (yang disebut professor), yang memiliki spesialisasi dan mata pelajaran Hogwarts masing-masing. Terdapat mata pelajaran teras (wajib) dan elektif (pilihan). Semua mata pelajaran inti (wajib) dan elektif (pilihan). Para pelajar dikehendaki mengambil dua mata pelajaran elektif bermula pada tahun ketiga. Para siswa diharuskan mengambil dua mata pelajaran elektif dimulai pada tahun ketiga. Setelah mengambil PSB @ OWL pada tahun kelima, mereka akan menentukan kelas mana yang akan diambil untuk melanjutkan pelajaran ke tahap USSM bagi 2 tahun terakhir di Hogwarts. Setelah mengambil PSB @ Owl pada tahun kelima, mereka akan menentukan kelas mana yang akan diambil untuk melanjutkan pelajaran ke tingkat USSM untuk 2 tahun terakhir di Hogwarts.

Sebagai satu seni metamorfosis, Transfigurasi adalah mengubah bentuk dan kondisi suatu benda. Subjek ini lazimnya boleh dilakukan dengan tumpuan penuh, hayunan tongkat sakti yang tepat dan pengucapan jampi yang betul. Subjek ini biasanya bisa dilakukan dengan fokus penuh, hayunan tongkat sakti yang tepat dan pengucapan jampi yang benar. Salah satu mata pelajaran yang leceh dan sukar, subjek ini sememangnya memerlukan pemerhatian dan usaha yang sangat kuat. Salah satu mata pelajaran yang leceh dan sulit, hal ini memang memerlukan pengamatan dan usaha yang sangat kuat. Transfigurasi diajar secara teras bagi tahun pertama hingga tahun kelima dan menjadi subjek pilihan pada tahun keenam dan ketujuh bagi tahap USSM Transfigurasi diajarkan secara inti untuk tahun pertama sampai tahun kelima dan menjadi subjek pilihan pada tahun keenam dan ketujuh bagi tingkat USSM

Albus Dumbledore pernah mengajar subjek ini sebelum menjadi pengetua dan diambil alih kemudiannya kini oleh Minerva McGonagall , yang juga seorang guru yang berkebolehan dan tegas serta mengambil berat dalam hal disiplin pelajar. Albus Dumbledore pernah mengajar subjek ini sebelum menjadi kepala dan diambil alih kemudian kini oleh Minerva , yang juga seorang guru yang mampu dan tegas serta peduli dalam hal disiplin siswa. Selepas peristiwa pecah masuk Death Eater ke Hogwarts, McGonagall terpaksa mengambil alih jawatan Pengetua dan tidak diketahui lagi sama ada pengajar baru atau beliau sendiri mengajarnya. Setelah peristiwa pecah masuk Pelahap Maut ke Hogwarts, McGonagall terpaksa mengambil alih jabatan Kepala dan tidak diketahui lagi apakah pengajar baru atau ia sendiri mengajarkan.

Terdapat kebarangkalian yang menyatakan Ketua Rumah Gryffindor terikat dengan jawatan pengajar Transfigurasi. Ada kemungkinan yang menyatakan Ketua Rumah Gryffindor terikat dengan jabatan pengajar Transfigurasi.



Tidak ada komentar:

Posting Komentar